Ugráljanak, guruljanak, másszanak fára!
Minden mozgásforma más és más idegrendszeri pályára, agyi területre van hatással. Ezért nagyon fontos, hogy csecsemőkortól kezdve megfelelő sorrendben menjen végig a mozgásfejlődés. Jelentősége van a szabályos kivitelezésnek és az időnek az alapos begyakorláshoz.
Ha valamelyik állomás kimarad vagy nem megfelelően rögzül, az idegrendszer éretlen maradhat, ami a későbbiekben részképességbeli hiányosságokhoz vezet. Ilyenkor nem kell kétségbeesni, a jól megválasztott mozgásformákkal eredményesen kiküszöbölhetjük a hiányosságokat.
Amikor több területen súlyos deficit alakult ki, nem kerülhetjük el a személyreszabott, szakember által összeállított mozgásterápiát. Azonban ilyenkor is és kisebb nehézségek esetén is sokat tehetünk, csak tudnunk kell milyen sportot, játékot végeztessünk a gyerekekkel.
Néhány gyakori tevékenység fejlesztő hatásait foglalom össze a folytatásban.
- Fára mászás: fejleszti az egyensúlyt és térérzékelést, összehangolja az agyféltekéket, segíti a kéz-láb dominancia kialakulását, növeli az önbizalmat, a kitartás és erősíti az egész vázizomzatot. Szuper tevékenység, ráadásul szinte mindenhol találhatunk egy mászásra termett fát.
- Hintázás: az egyensúlyra és térérzékelésre van legnagyobb hatással, ezenkívül stimulálja az agy koncentrációért felelős részét, javítja a mozgáskoordinációt és csökkenti a szorongást. Mi is nyugodtan üljünk fel a hintára egy-egy stresszes nap után.
- Bukfencezés, forgás, dombról legurulás: stimulálja a vesztibuláris rendszert, ami felelős az egyensúlyért, mozgástervezésért, szem-kéz koordinációért, a memóriáért és a figyelemért, sőt a szociális képességeket is befolyásolja.
- Falmászás: személyes kedvencem. Átmozgatja az egész testet, növeli az önbizalmat, az önfegyelmet, az állóképességet és a kreativitást. Javítja a tartást, a mozgáskoordinációt és az egyensúlyt. Hatással van a hosszú és rövidtávú memóriára és segíti a matematikai visszafelé gondolkodást. Összehangolja az agyféltekék működését valamint elősegíti a térbeli tájékozódás és testtudat kialakulását. Ezenkívül kiváló szorongáscsökkentő tevékenység.
- Biciklizés: a test összes izmát átmozgatja. Javítja az egyensúlyt, térlátást és a mozgáskoordinációt. Csökkenti a stresszt, így jó ötlet lehet, különösen az energiáit nehezen kezelő gyerekek számára, kerékpárral járni iskolába.
- Úszás: azonkívül, hogy javítja a tartást és átmozgatja az összes izmot, oldja a stresszt, növeli az önbizalmat és segíti a testtudat kialakulását. Hat az egyensúly- és térérzékelésre. Javítja a mozgáskoordinációt és az érzékszervek működését. Összehangolja az agyféltekéket, segíti a dominanciák valamint a szem-kéz és láb-kéz koordináció fejlődését.
- Trambulin: fejleszti az egyensúlyt, a ritmusérzéket és a mozgáskoordinációt. Segít levezetni a feszültséget és szinkronizálja az agyféltekéket.
- Lovaglás: mivel a ló nem csak eszköz, hanem társ is a folyamatban, így a szociális és kommunikációs képességeket is remekül fejleszti. Építi az izmokat, javítja a tartást és az egyensúlyt valamint a térérzékelést. Hatással van a mozgáskoordinációra és a figyelmi funkciókra, elősegíti a szenzoros integrációt. A lovaglással növekszik az önbizalom, fejlődik a testtudat és az önkontroll. Különösen ajánlott autisztikus illetve ADHD tüneteket mutató gyermekeknek.
Láthatjuk, hogy mennyi fejlesztő eszköz vesz minket körül, akár a természetben is. Használjuk ki őket! A mozgás olyan érzékeinkre hat, melyek segítik a részképességek kialakulását. Ha ezek megfelelően tudnak fejlődni, könnyebben tanulunk meg írni, olvasni, számolni. A különböző mozgásterápiák is ezen alapszanak. Találkozhatunk úszás, lovas, falmászó és még nagyon sokféle terápiával.




A következő bejegyzésben összefoglalom különböző mozgásterápiák hatásmechanizmusát. Addig is mozogni, mozogni, mozogni!